Ryan Cook isn’t your average country singer. His start in Yarmouth, N.S., began not in honky-tonks but as the screaming front man for local punk and metal bands, a scene that also produced rockers Brian Borcherdt (By Divine Right/Holy Fuck) and Paul Murphey (Wintersleep). Then fate led him to a summer internship as a music therapist at an unlikely place: a seniors’ centre. Thanks to the residents’ requests, he rediscovered and fell in love with traditional country music. “I began to recall all of the names and faces I remembered seeing and hearing from my childhood,” he says. Over the next few years he tried his hand at writing his own songs, and soon put together a band, Sunny Acres. After the success of the barn-burning first LP, Hot Times (2008), Cook relocated to Nashville, Tenn. His as-yet-untitled follow-up, which features many prominent Nashville session musicians, is due out this summer. Visit ryancook.ca.
The Blue Seeds : la vie en bleu
Article par Francis Hébert | dimanche 16 mai 2010
La première chose qui frappe, avec The Blue Seeds, c’est la joliesse de la pochette signée par l’Italienne Francesca Montanari. Un dessin minimaliste, deux personnages esquissés se tiennent la main, quelques gouttes de pluie. Un climat tristounet, à l’instar de la musique de la formation québécoise. Ce qui n’empêche pas la vigueur. Histoire d’un groupe de pop planante et mélancolique.
François Dufault, principal auteur-compositeur du groupe, explique pourquoi ils ont choisi The Blue Seeds comme nom : « J’aimais la sonorité. Et, sans vouloir être trop ésotérique, ce que ça pouvait refléter : la semence du bleu, de la mélancolie. C’était un des aspects de notre musique. »
Tout est parti de Dufault, 37 ans, qui tient les guitares et s’occupe des chœurs : « J’avais composé beaucoup de chansons et je cherchais une chanteuse. À part que je ne voulais pas trop chanter moi-même, j’aimais bien l’idée de créer pour quelqu’un d’autre et j’aime aussi les voix féminines. Ça se prêtait bien aux compositions que j’avais. J’ai rencontré Amélie [Laflamme, également au piano et mélodica], on a fait quelques chansons comme ça. Ça s’est super bien passé. Sans trop savoir où ça pouvait mener, on était sérieux dans notre démarche, on voulait faire un disque. Après un démo, on a cherché à former un vrai groupe, des gens qu’on connaissait ou qu’on nous référait. »
La musique de The Blue Seeds voyage rapidement. Le EP, produit à 500 exemplaires grâce aux bons conseils de la SOPREF, servira de carte d’affaires, en plus d’être mis en nomination au gala des MIMI en 2005, catégorie EP de l’année. Il amène aussi The Blue Seeds au festival North By Northeast en 2007, alors qu’ils travaillent déjà au premier album complet, enregistré entre 2006 et 2007, et qui sortira finalement au Québec en 2008. Jean-Robert Bisaillon, gérant du groupe qu’il suit depuis ses débuts, rend également possible sa participation à l’événement Popkomm 2008 de Berlin, l’un des principaux salons européens de l’industrie musicale, ainsi que la sortie en avril 2009 de l’album en France (distributeur : Anticraft). S’enchaînent la participation au Printemps de Bourges en 2009 et le lancement du disque en octobre 2009 aux États-Unis, par l’entremise du distributeur IODA
En plus de celles d’Amélie et de François, l’album The Blue Seeds porte la marque de Guillaume Chartrain (percussions, mellotron), Marc Chartrain (percussions et batterie), Patrick Hamilton (basse), Roger Miron (guitares) et Dustin O’Halloran (piano, guitare, percussions, etc.).
En anglais dans le texte
The Blue Seeds, c’est un tissu de riches guitares électriques tendues et posées, et de la voix sensuelle d’Amélie. Envoûtante musique s’il en est. Au Québec, on ne saurait à qui comparer la bande qui chante essentiellement dans la langue de Pink Floyd. François commente : « J’ai passé la majeure partie de ma vie adulte en anglais. Je suis parfaitement bilingue, j’ai habité aux États-Unis, à Toronto aussi. C’était dans une vie antérieure, dit-il, blagueur. Je travaillais en communications. Autant ma vie professionnelle que personnelle se passait en anglais, les amis, les filles. Pour Amélie, l’anglais, c’était nouveau. Finalement, on a inséré quelques chansons en français, des choses que j’ai écrites moi-même. Il y en aura peut-être une sur le prochain album. »
Lorsque l’on demande à François de tenter de définir le son du groupe, il s’essaie de bonne grâce : « On n’arrive jamais à mettre ça dans une case précise. Au départ, je mets toute mon attention sur la mélodie, puis avec les autres membres on crée des atmosphères un petit peu cinématographiques. Folk? Pop? Des éléments un peu rock. En écriture, j’ai des modèles comme Leonard Cohen. Sur le plan musical, un peu de Calexico, même si c’est venu sur le tard. Wilco aussi. Et on est plusieurs dans le groupe à aimer Yo La Tengo. »
On peut ainsi entrer dans le laboratoire intime de la création façon Blue Seeds : « J’arrive avec la chanson de base, donc la progression d’accords, la mélodie, les paroles. Puis Amélie écoute les morceaux et voit ce qui lui colle le mieux. On en discute, mais c’est elle qui a le dernier mot car c’est elle qui les chante. Une fois la sélection faite, on l’envoie à tous les membres du groupe. Chacun de son côté travaille ses idées d’arrangements, séparément. Maintenant, on fait ça comme ça mais pour le disque c’était tous ensemble dans le local de pratique. Ensuite, on va essayer les idées de tout le monde pour voir comment ça se tient. Je donne néanmoins quelques impressions vagues sur ce que je veux avec les chansons. Un type de guitare, par exemple. »
En 2010, les projets ne manquent pas pour The Blue Seeds. Le deuxième opus devrait voir le jour à l’automne avec, en remplacement de Marc Chartrain et Patrick Hamilton, un nouveau batteur (Simon Blouin) et un bassiste tout neuf (Martin Farmer). Cette fois-ci, tout devrait se faire à Montréal, alors que le premier disque a été conçu entre la métropole et l’Italie. Dufault et sa bande songent aussi à se produire en Angleterre, aux Pays-Bas et en Belgique. Le talent s’exporte bien, parfois.
Hard to settle down
Article par Kerry Doole | dimanche 9 mai 2010
Les traductions pour les articles avant l’automne 2013 ne sont pas disponibles pour le moment.
If variety is the spice of life, then the musical tastebuds of Suzie Vinnick are certainly well-sated. Few Canadian artists cover as much stylistic territory as this Saskatchewan-raised, Toronto-based singer, songwriter and multi-instrumentalist, and she takes pleasure in the diverse roles and musical settings she continues to occupy.
“It keeps things interesting,” she says. “Knowing who I am, I think if I was sticking to just one style of music or course, I’d get a little bored. Each project helps inspire all the other aspects of what I do as a performer. I joke that my CD collection goes from Bach to ZZ Top and many places in between.”
Vinnick has long been in demand by other artists as a bassist and backing vocalist, and her extensive résumé includes work in two popular harmony-based female trios, The Marigolds (with Gwen Swick and Caitlin Hanford of Quartette) and VSH (Vinnick Sheppard and Harte, with Elana Harte and Kim Sheppard). Then there’s roots-music collective Betty and the Bobs and a long and ongoing collaboration with blues singer-songwriter Rick Fines. “Rick and I have been playing together for 17 years,” says Vinnick. “He has definitely been both a mentor and an incredibly supportive buddy.”
Her partnership with Fines helped Vinnick gain a foothold in the Canadian blues community, as her numerous Maple Blues Awards in the Female Vocalist and Bassist categories testify. She is especially proud of the 2006 Maple Blues Award for Songwriter of the Year, a trophy shared with Fines. “We had worked really hard crafting the songs for our album Nothing Halfway, so it was great to get that acknowledgement,” she says.
Over the past couple of years, Vinnick has concentrated a little more on solo recording and performance, which has increased her industry and public profile. A turning point came with the 2008 release of her third solo album, Happy Here. Her most accomplished work to date, it received highly positive reviews and a 2009 Juno Award nomination for Roots and Traditional Album of the Year: Solo.
Happy Here, described by Vinnick as “a singer-songwriter rather than a blues album,” showcases her pure, powerful vocals and burgeoning skill as a songwriter. Alongside solo original material are songs co-written with an A-list of Canadian roots-music songwriters including Stephen Fearing and Tom Wilson (Blackie and the Rodeo Kings) and Josh Finlayson and Michael Johnston (Skydiggers). Fearing produced the album, while such notable instrumentalists as Kevin Breit, Kevin Fox, John Dymond, Gary Craig, Denis Keldie and Greg Leisz contributed.
Vinnick had previously crossed paths with Fearing. “When I was 18 and living in Saskatoon, I closed a concert for him at a folk club there,” she recalls. “When I moved to Ottawa a few years later, I saw him perform again and his [1988] album Out to Sea became my record of that summer.”
Singing backup on a couple of Fearing-produced albums gave Vinnick a glimpse into his studio manner. “Stephen is super-organized but also laid-back and fun. I liked all those aspects, so when I felt it was time to make a new record I asked him to produce. He agreed but said, ‘The thing I want is to have a hand in the songwriting.’ I respect what he does and thought I’d learn a lot from him in that capacity.”
Success in some prestigious songwriting contests has certainly boosted Vinnick’s confidence as a songwriter. In 2005, she won first place in the Blues category of the International Songwriting Competition for the song “The Honey I Want,” a co-write with David Leask and Liz Tansey, and in 2009, her song “Sometimes I Think I Can Fly” (co-written with SOCAN staffer Dan Kershaw) was No. 1 in the Unisong International Songwriting Competition.
A writing workshop in Nashville a year ago proved invaluable. Hosted by acclaimed songsmiths Mary Gauthier and Darrell Scott and boasting legendary songwriters Guy Clark, David Olney and Beth Nielsen Chapman as guests, it is described by Vinnick as “frickin’ amazing. There was an incredible energy of openness and creativity in the air.”
The experience helped Vinnick complete a Canada Council for the Arts writing grant. “I was able to take more time working on crafting lyrics, trying to develop that muscle,” she says. “I find the music tends to come a little easier to me than lyrics do.”
Looking ahead to her next album, Vinnick admits, “I’m trying to sort out where to go stylistically. People seem to really respond to the big voice when I do the big and bluesy-ish songs and I’ve been digging more into the guitar, so I’m trying to write more material to showcase that. It may take me down a bluesy road or in a more aggressive or rockier singer-songwriter direction. I love so many different styles that it’s hard for me to settle in one place.”